Gratis bezorgd binnen NL vanaf € 20,-
Meest complete NT2-assortiment
Wereldwijde verzending
Door drukte bij de klantenservice kunnen de wachttijden langer zijn dan normaal. Excuses voor het ongemak.
×
Terug naar dossier NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?

Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?

Op zoek naar nieuwe werkvormen om leesvaardigheid te verbeteren? Benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van andere NT2-docenten? Reviews lezen van nieuwe methodes of docentuitgaven? Dit en meer vind je in Tijdschrift Les. 

 

Redactieleden Annet Berntsen en Kathleen Collijs van hét NT2-vakblad Tijdschrift Les vertellen in dit artikel wat Les precies allemaal omvat en wat je in het blad kan vinden. Neem jij ook een abonnement?

Over de redactieleden

 

Annet Berntsen is nu ongeveer 20 jaar werkzaam als redactielid bij Les. Daarnaast is ze NT2-docent en docentopleider bij Radboud In’to Languages van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze heeft al jarenlang ervaring als docent met verschillende doelgroepen.

 

Kathleen Collijs is OKAN-leerkracht in België, waar ze vooral lesgeeft aan alfagroepen. Daarvoor heeft ze gewerkt bij het Centrum voor Taal en Onderwijs in Leuven, waar ze veel verschillende taken heeft uitgevoerd.

 

Over Tijdschrift Les

Tijdschrift Les is een vakblad voor iedereen die zich bezighoudt met NT2-onderwijs of -scholing en die op de hoogte wil blijven van ontwikkelingen binnen het veld. In het tijdschrift zijn artikelen te vinden over nieuwe boeken, columns, vernieuwende en verrassende werkvormen, resultaten van onderzoeken, wetgeving, good practices en verslagen van evenementen. Vaak staat er een thema centraal in een nummer, bijvoorbeeld multimedia, alfabetisering of luistervaardigheid.

 

Les probeert de behandelde onderwerpen dicht bij de lezer te brengen en theorie naar praktijk te vertalen. In het tijdschrift vind je artikelen die bedoeld zijn om te verbreden én te verdiepen in het vak. Het dient niet alleen als een inspiratiebron, maar ook als bijscholing.

 

Op deze manier laat je zien dat je als NT2-docent je vak serieus neemt en je wilt blijven oriënteren op nieuwe ontwikkelingen in het vak. Daarbij overstijgen de artikelen specifieke taalscholen en lesmethodes.

 

Auteurs schrijven bijvoorbeeld niet over hun eigen boeken, maar geven concrete voorbeelden uit de dagelijkse praktijk met eerlijke ups- and-downs en mogelijke oplossingen of voorzetten. Les wil ondersteunen en niet sturen. Zodoende geven de artikelen stof tot nadenken of inspiratie voor je eigen werk.

 

De motor achter het NT2-veld

Het tijdschrift zou omschreven kunnen worden als de motor achter het NT2-veld. We worden als NT2-docenten namelijk constant onderworpen aan veranderingen, denk hierbij aan politieke, taalkundige en didactische ontwikkelingen. De artikelen van Tijdschrift Les sluiten goed aan bij al deze ontwikkelingen.

 

 

Het is niet de insteek van het tijdschrift om te dienen als krant en verslag te doen van het laatste nieuws, maar we proberen docenten te ondersteunen bij de gevolgen van gebeurtenissen of veranderingen. Zo ging het tijdens de coronacrisis onvermijdelijk over afstandsonderwijs en gaat het nu over de nieuwe wet inburgering.

Op die manier blijf je op de hoogte van de recente ontwikkelingen die je werk (kunnen) beïnvloeden en krijg je ondersteuning bij hoe je hiermee om kunt gaan.

 

Auteurs schrijven niet over hun eigen boeken, maar geven concrete voorbeelden uit de dagelijkse praktijk met eerlijke ups- and-downs en mogelijke oplossingen of voorzetten

Voor wie is Tijdschrift Les?

De voornaamste doelgroep van Tijdschrift Les is NT2-docenten, waarbij er veel aandacht wordt besteed aan het volwassenonderwijs, maar ook als je op de ISK of OKAN werkt, kun je met de artikelen vaak makkelijke transfers maken naar het secundaire onderwijs.

 

Daarbij is de informatie in het tijdschrift ook nuttig voor mensen die zich op een andere manier bezighouden met het Nederlands als tweede taal, zoals ondersteuners, beleidsadviseurs, reguliere leerkrachten en leermiddelenontwikkelaars.

 

Verder zit er genoeg variatie in de artikelen, dus voor elk wat wils! Op de website van Les zijn enorm veel artikelen te vinden over uiteenlopende onderwerpen, van alfabetisering tot schrijfonderwijs en van toetsing tot interculturele communicatie. Je kunt zelf zoeken op een onderwerp, maar er zijn ook verschillende dossiers waarin je alle artikelen over een bepaald thema kan vinden.

 

Een voorproefje van Les? Lees de favoriete artikelen van Kathleen en Annet

 

Annet tipt een artikel uit een nummer van Les, waarin luistervaardigheid centraal staat. In het artikel ‘’Luisteren, meer luisteren: Alles wat je altijd had willen weten over luisteren’’ beantwoordt Chrissy Hosea prangende vragen over luistervaardigheid.

 

De favoriet van Kathleen is het gehele nummer over leesplezier (Les 217), aangezien lezen en creatief schrijven een persoonlijke passie van haar is. Zo vindt ze ‘’niks zaliger dan een leerling die onder jouw ogen het plezier van het lezen van een boek ontdekt’’. Met name het artikel met getuigenissen van cursisten die hun favoriete boek voorstellen vond ze erg ‘’boeiend en inspirerend’’.

 

Andere inspirerende artikelen zijn ‘’Laaggeletterde jonge moeders gaan met plezier naar school’’ (Les 224), ‘’Breng taal in de praktijk!’’ (Les 222) en ‘’Spreekangst? Spreek erover!’’ (Les 213). Nieuwsgierig geworden? Klik dan hier om een abonnement af te sluiten!

 

Stichting Les

 

Tijdschrift Les is een van de activiteiten van Stichting Les, een stichting die zich bezighoudt met de verbetering van onderwijs en de deskundigheidsbevordering van NT2-professionals. Naast het uitbrengen van het tijdschrift organiseert de stichting één keer in de vijf jaar het Les-congres én organiseren ze de Schrijfprijs NT2. Dit is een schrijfwedstrijd voor NT2-leerders in Nederland en Vlaanderen. Zo wil Stichting Les ook als een verbinder fungeren.