Het profiel van een docent basisvaardigheden
Onder basisvaardigheden vallen vier vakgebieden, die met elkaar samenhangen: Nederlands voor Nederlandstaligen, Nederlands voor anderstaligen, rekenen en digitale vaardigheden. Een docent basisvaardigheden moet vakbekwaamheid hebben voor alle vier de gebieden. Daarnaast moet zij beschikken over algemene professionele competenties. Het Raamwerk docent basisvaardigheden deelt de benodigde competenties voor deze vijf onderdelen in in 29 bouwstenen. Een bouwsteen ziet er bijvoorbeeld zo uit:
De docentenopleiding basisvaardigheden
De opleiding Docent Basisvaardigheden is ontwikkeld door het samenwerkingsverband van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht, Cinop en ITTA UvA, op initiatief van het Steunpunt Basisvaardigheden en is mogelijk gemaakt door financiering vanuit Tel Mee Met Taal. De negen opleidingsmodules die zijn ontwikkeld worden naar verwachting de komende jaren ook onderdeel van post-hbo-opleidingen, tweedegraads lerarenopleidingen, pabo of een minor volwasseneneducatie.
De modules zijn gebaseerd op de bouwstenen uit het Raamwerk docent basisvaardigheden, maar de NT2-competenties komen niet terug in de modules, omdat hiervoor een aparte opleiding bestaat. De modules zijn in eerste instantie bestemd voor docenten die al een pedagogische achtergrond hebben en die werkzaam zijn in de praktijk.
- Module 1: De professionele basis
- Module 2: Coaching
- Module 3: NT1
- Module 4: Rekenen
- Module 5: Eigen vaardigheid rekenen
- Module 6: Digitale vaardigheden
- Module 7: Intake
- Module 8: Samenwerken met vrijwilligers en andere betrokkenen
- Module 9: Afstandsleren
Lees meer informatie over de modules en de opleiding Docent Basisvaardigheden op Fi.uu.nl >