Free shipping within the Netherlands above € 20,-
The most complete NT2 webshop
Worldwide shipping
Door drukte bij de klantenservice kunnen de wachttijden langer zijn dan normaal. Excuses voor het ongemak.
×
Volver al informe 5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les

5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les

Je wilt je cursisten wat afleiding bieden, ze een beetje bij de les houden of gewoon even wat leuks doen in je NT2-les. Een NT2-spelletje is een van de werkvormen die je dan goed kunt toepassen.

 

Vaak wordt er alleen bij jonge leerlingen, op bijvoorbeeld de basisschool en de ISK, regelmatig aan gedacht om spellen in te zetten in het NT2-onderwijs. Maar ook voor volwassenen die Nederlands leren zijn NT2-spelletjes een heel fijne werkvorm. Wist je namelijk dat spelletjes een positief effect hebben op het leerproces? Hoe en waarom, en voorbeelden van NT2-spelletjes? Dat lees je in dit artikel.

NT2-spelletjes voor volwassenen

Spelletjes spelen met volwassenen in de NT2-les is om veel redenen een goed idee. Zo hebben meerdere onderzoeken laten zien dat spelletjes spelen een positief effect heeft op de taalverwerving. Het inzetten van spelletjes voor het verwerven van woordenschat zou bijvoorbeeld helpen bij een diepere verwerking van de woorden, en het begrip en behoud versterken.

 

Ook bleek dat het gebruik van spellen bij het leren van een tweede taal een positieve invloed heeft op de motivatie en betrokkenheid van leerlingen. Een belangrijke bevinding, want motivatie en betrokkenheid zijn twee cruciale factoren voor een succesvol taaltraject.

 

Een ander voordeel is dat het cursisten de mogelijkheid biedt om verschillende taalvaardigheden tegelijk te oefenen, zoals luisteren, spreken, lezen en schrijven. Bovendien voorzien NT2-spellen de cursisten vaak van directe feedback; een goede of foute uiting is snel gesignaleerd.

12 Voordelen van NT2 spellen voor volwassenen
  1. Cursisten kunnen laagdrempelig oefenen met de taal.

  2. Het spelen van spelletjes kan een bindend effect hebben in een groep.

  3. Met spelletjes kun je de paraatheid van bepaalde woorden en sneller gebruik van de taal oefenen.

  4. Spelletjes kunnen zorgen voor doelgerichte taalinput en betekenisvolle gesprekken.

  5. Cursisten krijgen directe feedback wanneer ze spelletjes spelen.

  6. Spelletjes zijn goede energizers; een manier om iedereen weer even actief bij de les te betrekken.

  7. NT2-spellen vullen de kleine tussenmomenten in je lesprogramma. Denk wel goed na over welke spelletjes je op welke momenten doet. Spelletjes in tweetallen werken in de laatste paar minuten van een les vaak minder goed.

  8. Het integreren van NT2-spellen in je les is goedkoop of zelfs gratis.

  9. Je kunt met één enkel spel meerdere vaardigheden trainen. Of je kiest juist voor een spel dat focust op één bepaalde vaardigheid.

  10. Je kunt met spellen vaak heel eenvoudig differentiëren.

  11. Je kunt spellen goed laten aansluiten op je thema.

  12. Spellen werken goed voor het automatiseren van de taal, bijvoorbeeld voor tellen of het gebruik van de voorzetsels.

     

Doelgerichte blootstelling

 

Maar let op, niet alle spellen zijn geschikt voor volwassen NT2-cursisten. Waar bij een groep kinderen bijna ieder spel altijd goed zal werken, moet voor volwassenen zorgvuldig worden nagedacht over de spelvorm. Het kan snel kinderachtig worden. Het is belangrijk dat je kiest voor spellen die de cursist een rijke, boeiende en doelgerichte blootstelling aan het Nederlands biedt. De spellen moeten ook een helder doel hebben en aansluiten op de lopende taken en thema’s. 

 

Succesvol NT2-spellen spelen

Wil je meer doen met NT2-spelletjes in de les? Dan is het belangrijk dat je het spelen van spelletjes serieus neemt. Zorg ervoor dat je team dat ook doet. Ga het gesprek met elkaar aan over het nut en koppel aan ieder spel doelen. Leg alleen of samen met je collega’s een kaartenbak/-map aan met alle spelideeën inclusief de bijbehorende doelen en de manieren om te differentiëren.

 

Hoe meer er voorhanden is, hoe makkelijker je spellen integreert in je lessen. Een volgende tip is om te letten op de setting van je klaslokaal en die aan te passen aan het spel. Heb je geen tafel nodig? Haal de tafels dan weg. Het zorgt er letterlijk voor dat er geen barrières zijn tussen de deelnemers en zo ondersteun je het spel optimaal. De laatste tip is om het spelen van spellen expliciet op te nemen in je curriculum en lesplan. Om jullie op gang te helpen hebben we alvast vijf spellen op een rij gezet.

5 NT2 spellen voor in de NT2 les

 

1. Vliegende verslaggevers

Met dit NT2-spel oefen je lezen, luisteren en spreken in je groep. Je kunt met dit spel differentiëren naar niveau en het spel eenvoudig laten aansluiten op het thema waar je mee bezig bent.

 

Het spel gaat als volgt: verdeel de groep in tweeën. In iedere groep zit een journalist en de rest is verslaggever. De journalist zit achter een bureau. De verslaggevers staan klaar om verslag uit te brengen aan de journalist, die er vanachter zijn/haar bureau een verhaal over gaat schrijven.

 

Op de gang hangt een tekst, bijvoorbeeld uit het thema waar jullie op dat moment mee bezig zijn of een stukje uit een krant. Zet de timer op 5 minuten. De eerste verslaggevers start en rent naar de tekst op de gang.

 

Hij leest de eerste regel, onthoudt deze en rent terug naar de journalist om verslag uit te brengen. De journalist schrijft de zin op en roep ‘ja’ wanneer de volgende verslaggever mag vertrekken. Die gaat de tweede zin lezen en verslag uitbrengen. De groepen A en B strijden tegen elkaar. Aan het eind van de 5 minuten vergelijken jullie samen welke groep het meeste zinnen van de tekst goed heeft kunnen overbrengen.

 

2. Kwartet

Een klassieker om de woordenschat te vergroten en de communicatie onderling op gang te brengen is met kwartet. Kwartetten werkt ook goed bij het inslijpen van lidwoordgebruik. Een heel goed geschikt kwartet voor beginnersgroepen is het NT2 Woord en beeld kwartetspel.

 

Het spel bevat heldere illustraties en categorieën als 'groenten', 'beroepen' en 'seizoenen', allemaal woordgroepen die ook van 0 > A2 voorkomen. Kwartetten past vaak goed bij startende groepen of voor groepen op een lager niveau.

 

3. Codekraker

Dit NT2-spelletje werkt goed als afsluiter van een thema. Het spel heet Codekraker. Maak groepjes van minimaal 4-5 leerlingen.

 

Het eerste groepje begint door één iemand uit te kiezen die de code moet kraken. Die cursist gaat met de rug naar het bord zitten. Op het bord wordt door de docent een woord geschreven, bijvoorbeeld keuken. De teamgenoten mogen nu allerlei woorden noemen die met keuken te maken hebben.

 

Let op, ze mogen het woord keuken zelf niet gebruiken, ook niet in samengestelde woorden zoals keukenmes of keukenkastje. De codekraker krijgt een minuut de tijd om het woord te raden. Als alle groepjes een paar keer geweest zijn, is het tijd om het scoreblad gezamenlijk door te nemen en het winnende groepje bekend te maken. 

 

4. NT2 Taalspel

Een leuke manier om grammatica, het vervoegen van werkwoorden en het toepassen van de juiste woordvolgorde te oefenen is met het NT2 Taalspel.

 

Het spel werkt als volgt: er zijn drie stapels met kaartjes met werkwoorden; regelmatige, onregelmatige en scheidbare werkwoorden. En er zijn zes dobbelstenen. Die geven aan hoe een zin opgebouwd moet worden. Er zijn dobbelstenen voor bijvoorbeeld het onderwerp, de tijd, voegwoorden en de zinsoort. De speler trekt een kaartje met het werkwoord lopen en gooit de dobbelstenen IK – PERSOONSVORM – VRAAGZIN – TEGENWOORDIGE TIJD.

 

Daar moet de cursist een vraagzin mee maken, bijvoorbeeld Loop ik naar huis? Je kunt met dit spel goed differentiëren, bijvoorbeeld door alleen de regelmatige werkwoorden of alleen de dobbelsteen voor onderwerp en tijd in te zetten.

 

5. Spreekkaarten

De Spreekkaarten zijn speciaal ontwikkeld om beginnende taalleerders makkelijker, beter en meer Nederlands te laten spreken.

Functie en kenmerken van de Spreekkaarten

  • Gespreksopener: de kaarten inspireren om te praten over thema's die aansluiten bij de basiswoordenschat van de deelnemer
  • Taalaanbod: er worden thematisch nieuwe woorden en korte zinnen aangeboden
  • Klanksysteem: de kaarten hebben aandacht voor de Nederlandse klanken en lokken feedback op taalproductie uit
  • Picto's: de woorden, zinnen en thema's worden ondersteund door functionele illustraties
  • Werkvormen: op de achterkant van elke kaart worden suggesties gegeven hoe deze te gebruiken