Wat leren we van onderwijsvernieuwingen van vroeger?
Instructie en kennisoverdracht raakten uit de mode, eerst in de VS, veel later elders en uiteindelijk ook in Nederland en Vlaanderen. De leerling kon toch alles zelf googelen? Dat kon die meestal niet. Taal en rekenen gingen achteruit. In de VS en andere Angelsaksische landen is inmiddels al meer dan een eeuw met zelf ontdekkend leren geëxperimenteerd. Het gevolg: grotere ongelijkheid. Leerlingen werden afhankelijk van de kennis en welstand van hun ouders.
Volgens de recente leerpsychologie zijn voor taal en rekenen instructie, kennis en oefening nodig. Maarten Huygen volgt leraren, trainers en wetenschappers die deze inzichten toepassen. Hij doet verslag van een klas van de Alan Turingschool die door systematische voorbereiding zelfs verhaaltjes van Tsjechov kan lezen. Hij bezoekt conferenties waar leraren de nieuwste toepassingen van de leerpsychologie doornemen. De herwaardering van kennis geeft leraren hun onafhankelijke rol terug.
Nog wat geleerd vandaag? is een warm pleidooi voor kennisrijk onderwijs. Het laat zien dat ‘het nieuwe leren’ al eeuwen oud is en zet dat in internationaal perspectief. Een boek voor leraren, directeuren, bestuurders, lerarenopleiders, onderwijsbegeleiders, ouders en anderen die zichzelf de vraag stellen: kan een leerling ‘eigenaar zijn van het leerproces’ of is dat slechts schijn?