Wat een goede tekst! is een praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs om wegwijs te worden in belangrijke tekstgenres en een hulpmiddel bij de vormgeving van goed schrijfonderwijs.
Het biedt per genre overzichten van tekstkenmerken en criteria, beschrijvingen hoe kinderen zich daarin kunnen ontwikkelen, beknopte informatie over didactiek en voorbeelden van schrijfopdrachten.
Achtergrond Wat een goede tekst!
Uit onderzoeken blijkt dat veel kinderen in het Nederlandse basisonderwijs niet goed genoeg teksten leren schrijven. Degenen die dat wel leren, hebben een streepje voor in hun vervolgonderwijs en kunnen er ook later, in hun werk, in de maatschappij en in hun persoonlijke leven, profijt van hebben.
Wat is een goede tekst?
Goed teksten leren schrijven omvat veel meer dan een tekst leren schrijven zonder fouten in spelling en interpunctie. Een goede tekst bereikt op een passende of verrassende manier zijn doel. Dat heeft te maken met de structuur van de tekst, de inhoud, de gebruikte toon, de woordkeus, goed lopende zinnen en leesbaarheid.
Tekstgenres
Er zijn diverse categorieën teksten met overeenkomstige doelen en tekstkenmerken, ook wel genres genaamd. Voor goed schrijfonderwijs is het nodig dat leerkrachten kennis hebben van veelvoorkomende genres. Wat kenmerkt een boeiend verhaal, een krachtig betoog of een helder verslag? Waar focus je op in je instructie en in de schrijfopdracht, bij het bespreken van teksten en in je feedback? Wat een goede tekst! helpt hier bij.
De serie In de klas
De serie In de klas bestaat uit een reeks praktische boeken voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.