Wat is DigLin+?
Achtergrond en opzet van de leerlijn
DigLin+ is een methode taalverwerving van alfa tot A2 voor (niet- of praktisch opgeleide) anderstalige jongeren en volwassenen. De methode is zo opgezet dat de ongeschoolde leerder ermee uit de voeten kan en zich toch op een volwassen, zelfstandige manier het Latijns schrift aanleert. Naast alfabetiseren kan de gebruiker van DigLin+ verder oefenen met lezen, schrijven, luisteren en spreken tot en met niveau B1.
DigLin+ heeft als doel de alfaleerder sneller in de beginfase door het leerproces heen te helpen aan de hand van twee belangrijke uitgangspunten:
1) Inductief en impliciet leren
Een eerste hoofdprincipe van DigLin+ is inductief en impliciet leren. Onderzoek heeft uitgewezen dat 90 tot 95 procent van de kennis impliciet wordt verworven. Door ingebouwde patronen in de oefeningen van DigLin+ wordt de cursist zonder expliciete instructie ontvankelijk gemaakt voor regelmaat in taal en schrift.
2) Autonoom leren
Een tweede hoofdprincipe van DigLin+ is de autonomie van de cursist. De cursist navigeert steeds zelfstandiger door het programma en houdt zelf zijn werkschema’s en voortgang bij. Hierdoor krijgt de cursist zelf zicht op wat er allemaal te leren valt, groeit zijn motivatie om te leren en beklijft het geleerde beter.
“DigLin+ stimuleert me om zelf te denken en zelf te beslissen.”
Cursisten ervaren DigLin+ als een prettige én veilige methode om mee te werken, die hen aanzet tot zelf nadenken, óók de laagopgeleide cursisten.
Nieuwsgierig geworden naar DigLin+? Bekijk onderstaande webinar waarin trainer Tessa Boff Tonella uitleg geeft over hoe jij komend schooljaar aan de slag kunt met DigLin+ of ga terug naar het dossier voor meer informatie.
Bekijk alle uitgaven van DIGLIN